Tyrell

"Zbieramy siły"

  • Ziemie:
    Reach
  • Siedziba rodu:
    Wysogród
  • Dewiza:
    • Zbieramy siły | polski
    • Growing Strong | angielski
  • Herb:
    Złota róża na zielonym tle
  • Zaprzysiężone rody
    • Redwyne
    • Tarly
    • Florent
    • Fossoway
    • Hightower

Ród Tyrellów wywodzi swe pochodzenie od Gartha Zielonorękiego, pierwszego króla Reach. Przez tysiące lat wnukowie i prawnukowie Gartha władali Reach jako ród Gardnerów, a ich córki wiązały się z potężnymi rodami. Ród Tyrell postanowił służyć Gardnerom jako wierni zarządcy, by zajmować się twierdzą Wysogrodu. Zmieniło się to w czasie Podboju Aegona, kiedy to Król Mern z Reach sprzymierzył się z Casterly Rock i ruszył odeprzeć armię Targaryena. Był jednym z tych, którzy zostali spaleni przez smoki w bitwie nazwanej później Polem Ognia. W tym czasie Harlen Tyrell, obecny lord Wysogrodu, poddał zamek Aegonowi. Reszta twierdz i rodów uczyniła to samo. Aegon przyjął ich propozycję i oddał Harlenowi Wysogród, czyniąc ród Tyrellów Namiestnikami Południa.

Tyrellowie zawdzięczają Targaryenom wszystko. W podzięce za to zostali im wierni nawet wobec szaleństwa Aerysa. Mace Tyrell podczas rebelii Roberta wygrał bitwę pod Ashford i oblegał Koniec Burzy. W trakcie Wojny Pięciu Królów Tyrellowie połączyli się za sprawą małżeństwa Margaery z Renlym Baratheonem. Po jego śmierci opowiedzieli się po stronie Lannisterów.

Komentarze (33)

  • iwa27
    iwa27 07/03/2015 22:29
    +1
    Najmądrzejszą osobą w rodzie jest babcia. A co uważacie o Margaery - tak łatwo przechodzi od jednego męża do drugiego.
    • Areo Hotah 04/01/2016 23:19
      +3
      Lady Olenna nią kieruje, nie jest głupia ale napewno nie jest tak sprytna jak babcia
    • przedrzeźniacz z ukrycia 26/04/2016 15:12
      +3
      Jakbym miał być jej następnym mężem zastanawiałbym się czy nie wstąpić do gwardii. Przy tej piękności Margaery (Natalie Dormer) zbyt szybko się umiera. Bardzo sprytna z niej dziewczyna świetny gracz tak jak jej babcia nieźle Joffreya porobiła tak że robił to co ona chciała nawet o tym nie wiedząc
  • Edric Storm ''Byk'' 13/03/2015 02:19
    +1
    A dewiza nie powinna brzmieć ''zbieramy siły'' ?
    • Dario 25/08/2015 09:05
      +3
      A nie lepiej "rośniemy w siłę"? Nawiązywałoby zarówno do wzrostu potęgi, jak i do bogactwa Tyrellów, jakim są zasoby pól uprawnych i żywności.
      • Areo Hotah 04/01/2016 23:20
        +1
        Zgadzam się. To naprawienie błędu w tłumaczeniu na język polski książek.
  • Sep
    Sep 13/03/2015 07:50
    0
    Wydaje mi się, że kolejność starszeństwa wśród dzieci Mace'a i Alerie jest skopana. Powinno być chyba Willas-Garlan-Loras-Margaery
    • Areo Hotah 04/01/2016 23:23
      0
      Oczywiście masz rację ale moim zdaniem ta strona ma do naprawienia dużo poważniejsze błędy niż kolejność urodzeń, np. w drzewie Tullych Aemon jest mężem Lysy (pominę już zawartość opisów, które wołają o pomstę do Siedmiu).
  • nutri
    nutri 13/03/2015 13:47
    -2
    Margaery jest jedną z niewielu naprawdę sympatycznych postaci w Westeros. Ma po prostu pecha do mężów!
    • przedrzeźniacz z ukrycia 26/04/2016 15:17
      0
      Pecha?? Mogła jeszcze w międzyczsie poślubić Robba to by miała dopiero "pecha" Cpś mi się tu nie zgadza, to trochę podejrzane zjawisko...
  • Sansa 14/03/2015 15:05
    0
    Margaery jest tak samo podstępna jak inni ale nie da się ukryć bardzo ładna.
    • Stannis II Baratheon
      Stannis II Baratheon 23/12/2015 21:01
      0
      Myślę, że jest po prostu dobrze wyszkolonym narzędziem politycznym babki i ojca, chociaż babki bardziej. Chętnie zobaczyłbym ją w wersji POV.
      • Areo Hotah 04/01/2016 23:24
        0
        Mace Tyrell to krótkowzroczny głópiec. Sama Olenna mówi że wdał się w swojego ojca :).
        • anonimka 18/02/2016 12:01
          +1
          Serial zepsuł postać Mace Tyrella - jest tylko pociesznym głupcem, którego mama - lady Olenna spławia, gdy sama rozmawia z Tywinem. W książce lady Olenna też czasem się o nim wypowiada kąśliwie, ale to jednak dumny i zachłanny na władzę lord, z którego zdaniem trzeba się liczyć.
          W serialu zrobili z niego pocieszną marionetkę.
      • przedrzeźniacz z ukrycia 26/04/2016 15:30
        0
        Ładna i mądra podwójny atut. Nie jest jak inne księżniczki które myślą że wystarczy pokręcić tyłeczkiem by mieć to co się chce. Jest jedną z moich ulubionych postaci (i aktorek )
  • wero 06/06/2015 13:17
    0
    Jak tak patrzę na drzewo Baratheonów, to co drugie imię to Margary :O
    • Wilk 26/10/2015 19:07
      +1
      Jeszcze corke nazwa Margary junior
  • White Walker 08/06/2015 23:17
    0
    SERIO?! KTO ROBI TĄ STRONĘ?! nie ,,zbieramy siły" tylko rośniemy w siłę.... poza tym dlaczego nie ma na tej stronie drugiego najważniejszego rodu Reach czyli Florentów?
    • Anonim 22/08/2015 23:19
      +2
      "Zbieramy siły" jest oficjalnie w dodatkach do książek :)
      • Dario 25/08/2015 09:14
        0
        Cóż, też obstaję za "rośniemy w siłę", ale nie można mieć wszystkiego. Z dwojga złego wolę to niż Janka Śniega.
    • Marcel StarkArryn 02/01/2016 15:07
      0
      Florentowie są zdrajcami dla Tyrellów bo są po stronie Stannisa i już nie są
      zaprzysiężonym rodem.
  • anonim 05/11/2015 10:21
    -1
    oj Loras, weź no zmądrzej i się w końcu ożeń - bo zaraz ród wyginie! ;)
    • Ludwik 07/11/2015 18:59
      -3
      Przecież to pedau. Małżeństwa homo są zakazane xD
      • Stannis II Baratheon
        Stannis II Baratheon 23/12/2015 21:06
        0
        W książce nie ma oficjalnego stwierdzenia, że jest homo, chociaż jeśli ktoś na upartego czyta między wierszami to na pewno i na to dowód znajdzie. To jakiej jest orientacji w obecnej sytuacji nic nie zmienia. Loras jest Gwardzistom Królewskim, a tym nie wolno się żenić. Po co jednak miałby się żenić, skoro ma dwoje starszych braci w tym jednego już żonatego. Tak w ogóle to gdzie na tym drzewie jest Leonette Fossoway, żona Garlana?
        • Areo Hotah 04/01/2016 23:29
          +2
          George napisał na swoim blogu "[...] to co ja napisałem, było subtelnymi wskazówkami, HBO nie było tak dyskretne" dla mnie jasno wynika z tego że Martin wykreował go jako geja albo bi.
  • Stannis II Baratheon 08/11/2015 14:08
    +2
    Horążymi tyrellów są florentowie, hightowerowie, redwynowie, tarly'owie, rowanowie, oakheartowie, crane'owie, merryweatherowie, fossowayowie x2, caswellowie, ashfordowie, footly'owie, meadowsowie, bulwerowie, costayne'owie, blackbarrowie, cuy'owie, beesburry'owie, mullendore'owie, serry'owie, chesterowie, hewettowie, grimmowie, appletonowie, ambrose'owie, gracefortowie, peake'owie, ballowie, vyrwellowie, varnerowie, noridge'owie, norcrossowie i wiele innych
  • Stannis II Baratheon
    Stannis II Baratheon 10/12/2015 20:40
    0
    Mace Tyrell miał dwie siostry Minę i Jannę
  • Stannis II Baratheon
    Stannis II Baratheon 23/12/2015 21:11
    0
    Mina wyszła za kuzyna, lorda Paxtera Redwyne'a i ma z nim trójkę dzieci (synów: Horrasa i Hobbera, oraz córkę - Desmerę), a Janna została żoną ser Jona Fossowaya z Nowej Beczki, czyli od zielonego jabłka (nie pamiętam by wspomniano gdzieś o ich dzieciach).
  • Wilk 15/01/2016 16:23
    +2
    Cos za duzo zywych osob, ktos zginie.
  • M 13/05/2016 14:42
    +2
    Według mnie najmądrzejszy ród- najpierw opowiedzieli się za będącym "pod ręką" Baratheonem szybko swatając go z Margaery, potem wybierając Lannisterów za obietnicę udziału w rządzeniu, a jednocześnie poza wydatkami na wojsko nie ponieśli żadnych strat (ich tereny nie były objęte co do zasady walkami), są jednym z najbogatszych rodów (w tej chwili najbogatszym pewnie, bo nie ponieśli takich wydatków jak Lannisterowie, nie stracili tylu istotnych czlonków rodu co Lannisterowie, a ponadto wzbogacili się na jedzeniu dostarczanemu do Królewskiej Przystani, z pewnością gigantyczne sumy- jedyny minus ich bogactwa to to, że wynika z ziemi, a nie z kopalin i surowców jak u Lannisterów, co czyni ich bardziej podatnymi na wojnę). W ogóle Lannisterowie i Tyrellowie poza odniesieniami do historii w postaci Wojny Dwóch Róż (Lancasterowie i Yorkowie) to jeszcze bardzo przypominają Habsburgów- Lannisterowie majątkiem i źródłem bogactwa (surowce), a Tyrellowie małżeństwami ;P. Dzięki temu uważam ich za najmądrzejszych, bo relatywnie małym kosztem rozgrywają wszystkie rody jak leci. Co ciekawe są chyba jednak najsłabiej opisanym wielkim rodem w książce, co może się zmienić w najbliższych wydaniach. Ponadto mimo wszystko lepiej czują się nie wystawieni na widok publiczny, co ułatwi im schylenie czoła przed innymi królami, którzy ewentualnie zajmą Westerowski tron. Tacy Lannisterowie czy Freyowie mają znacznie więcej do stracenia i ich porażka może się skończyć totalną klęską rodu, po której się nie podniosą (chociaż Lannisterów może uratować majątek). Choć i tak za najlepszą postać uważam Littlefingera ;). On wie dokładnie na czym polega "gra o tron".
    • James Bond 14/06/2016 10:19
      -1
      "to jeszcze bardzo przypominają Habsburgów- Lannisterowie majątkiem i źródłem bogactwa (surowce), a Tyrellowie małżeństwami ;P"
      Serio? Jakie tam były małżeństwa? Królowa cierni była z rodu wasali rodu Tyrellów, to samo Alerie, żona Mace. Jedynie Margaery miała zostać wydana za króla, bo jej ojciec miał takie ambicje. I była, trzykrotnie. A ten fragment o "nie wystawianiu się na widok publiczny" to kpina. W książce to oni grają pierwsze skrzypce, już sam ożenek z królem jest znaczący, nie wspominając o ogromnym wsparciu jakie daje Wysogród, od wojsk po żywności. Ale nie, oni się nie wychylają. Mace wcale jawnie się nie pcha na stołek w radzie króla, on to wszystko robi tylko po to, aby córeczce były dobrze w KL :D.
      • M 25/06/2016 22:32
        +1
        Nie zrozumiałeś do końca o co mi chodziło- owszem, starają się dla siebie zagarnąć jak najwięcej, czasami wręcz w skrajny sposób, ale jednocześnie nie starają się zdobyć tronu dla kogoś stricte z ich krwi, tj. ewentualny potomek Margaery i Tommena będzie jednocześnie człowiekiem z krwi Baratheonów (a właściwie Lannisterów) i Tyrellów, a nie tylko Tyrellów, jak powiedzmy można by było nazwać np Lorasa (uprzedzając- wiem, że wielkie rody tak między sobą aranżowali małżeństwa więc z tą "czystością" krwi to trochę przesada, ale chodzi mi o moment rozpoczęcia akcji książki i serialu). Co do nie wystawiania się na widok publiczny- to prawda, że jako ród, przynajmniej w obecnej chwili grają pierwsze skrzypce, ale w książce o ich losach dowiadujemy się z rozdziałów poświęconych innym osobom, a jeżeli wziąć pod uwagę maskowanie swoich zamiarów to chyba tylko kilka postaci jak Littlefinger lub Varys są lepsi. Z jednej strony kreują się na łagodnych i wspomagających biednych, budząc ich zaufanie i podziw, a z drugiej są równie bezwzględni jak Lannisterowie. Tyle że Lannisterów lud ani pozostałe rody nie kochają, a Tyrellów uwielbia lud, a wielkie rody nie mogą w otwarty sposób im czegoś zarzucić, bo nie mają ku temu podstaw ze względu na maskę (na zewnątrz), jaką przybierają Tyrellowie. Rozumiesz- chodzi o to, że na widok publiczny przedstawiają się jako skromni i godni podziwu, a tam gdzie trwają zakulisowe rozmowy, do których należy mimo wszystko wstawić także np walkę o stołek w radzie królewskiej (swoją drogą w prawdziwej, współczesnej polityce wygląda to tak samo), są równie, albo nawet bardziej żądni władzy jak pozostałe rody. Co do małżeństw masz rację, że może ich ilość w stosunku do jakości nie robi wrażenia, jeżeli chodzi o dzieje całego rodu, ale chodziło mi nie o samą liczbę małżeństw, a pokazanie sposobu zdobywania władzy i wpływów (a ten warunek trzykrotny ożenek Margaery spełnia)- Habsburgowie też tak robili, choć mieli większą skalę. Nie zapominajmy, że Tyrellowie nie wywodzą się z tak "starożytnych" wielkich rodów jak niektóre pozostałe, tylko potrafili się ustawić przy Targaryenach.
        • Anonim 09/08/2016 12:41
          +1
          Warto też zauważyć (a propos tych małżeństw), że Aegon V próbował wydać swą córkę za Luthora Tyrella, a jak wiemy wcześniej takiego zaszczytu doznawało niewiele rodów.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Jeśli planujesz dodać komentarz zawierający spoilery, użyj tagów (spoiler) treść (/spoiler)

Odliczamy

Do premiery 7 sezonu pozostało około:

dni
godz
min
sek

Świat