Przedstawiamy sylwetkę autorki pierwszego spin-offu "Gry o tron".

Kiedy HBO ogłosiło rozpoczęcie prac nad spin-offami „Gry o tron”, wśród fanów rozgorzała dyskusja na temat tego, któremu z potwierdzonych showrunnerów lepiej zaufać na starcie. Ku zaskoczeniu wielu osób włodarze stacji nie zdecydowali się na projekt Bryana Cogmana, a jako pierwszy zaakceptowali scenariusz 48-letniej Brytyjki — Jane Goldman.

Kinomani mogą kojarzyć prace Jane przede wszystkim z kinem czysto rozrywkowym — jest „nadworną scenarzystką” reżysera Matthew Vaughna; razem z nim przygotowała scenariusze obu części „Kingsman” (wiemy też, że ma swój udział w zapowiedzianym finale trylogii, jak i spin-offie „Great Game”, który zadebiutuje w przyszłym roku), pierwszego „Kick-Assa” oraz „X-Men: Pierwsza klasa”, jednego z najlepiej ocenianych filmów serii, który wprowadził na ekrany nową generację kultowych bohaterów. Goldman nie jest też obce bardziej klasyczne fantasy: „Gwiezdny pył” (też przygotowany razem z Vaughnem) czy „Osobliwy dom Pani Peregrine”, do którego napisała scenariusz we współpracy z legendarnym reżyserem Timem Burtonem.

lolo

(Długa Noc – autor nieznany)

Jane jest osobą zdecydowanie ambitną i chętną do działania. Dość szybko opuściła szkołę, rozpoczęła podróż po świecie oraz pracę dla różnych gazet. W wieku 19 lat zdecydowała jednak zostać wolnym strzelcem. Goldman jest również autorką dziewięciu książek o bardzo zróżnicowanej tematyce: m.in. poradnika dotyczącego wszelkich aspektów życia seksualnego dla nastolatków, fikcyjnego kryminału czy serii książek o „Z Archiwum X”, jednym z tych najbardziej kultowych seriali. Szerokie spektrum zainteresowań Jane obejmuje również gry komputerowe; publikowała między innymi na łamach magazynu „Zero” na przełomie lat 80. i 90. Swoje pierwsze kroki w telewizji stawiała natomiast jako prowadząca programu dotyczącego zjawisk paranormalnych („Jane Goldman Investigates”).

Goldman nad scenariuszem serialu pracuje razem z samym Martinem. Z licznych wypowiedzi pisarza możemy wywnioskować, że jest on bardzo zadowolony ze współpracy  — wychwalał jej profesjonalizm i zdolności organizacji prac nad projektem. Trzeba przyznać, że przed scenarzystką niełatwe, ale też bardzo ciekawe zadanie. Jej historia zabierze nas w czasy, o których Martin jedynie wspominał w swoich książkach. Nieco więcej możemy się dowiedzieć z innych wydań, takich jak „Świat Lodu i Ognia” czy „Ogień i krew”, ale ciągle swoboda, jaką Goldman ma przy układaniu fabuły, jest duża. Jednocześnie ujawnione do tej pory informacje — mimo że zdawkowe —  już rozpalają wyobraźnię widzów i wzmagają ich oczekiwania, tak że nie będzie łatwo ich zadowolić.

nao1

(Naomi Watts i Josh Whitehouse jako pierwsi otrzymali angaż do produkcji)

Angaż Goldman ma także inne znaczenie. Jak doskonale wiemy, na HBO często padała krytyka o niewłaściwe podejście do kobiecych postaci oraz epatowanie przemocą na tle seksualnym, więc zatrudnienie kobiety na stanowisko kierownicze nowego projektu może być ruchem mającym na celu poprawę wizerunku stacji wśród niektórych krytyków. Na pewno możemy liczyć na obecność silnych, kobiecych charakterów.

Znacie dorobek Goldman? Uważacie, że podoła?